Proč (ne)nakupovat na Uložto

Kdysi dávno jsem se pokusil zakoupit hudbu na tehdy novém, neotřelém a fungujícím serveru ilegalne.cz, dejž mu pánbů klidné spočinutí. Tehdy byla moje srážka s DRM natolik tragická, že jsem se o nic podobného nepokusil snad 5 let. Až do teď.

Objevil jsem nějakou hudbu. Pro potřeby tohoto článku není důležité, o jakého interpreta šlo. Prostě jsem objevil nějakou hudbu a ta mě zaujala natolik, že jsem se rozhodl zakoupit rovnou 2 alba. Interpret má na svých stránkách přímo link do iTunes Store a Amazonu

V iTunes účet nemám, u Amazonu ano. Proto jsem nejprve kliknul na Amazon. Obchod se mi snažil vnutit CD, ale po chvilce jsem objevil odkaz na MP3.

Zatím to vypadá velice dobře. Dají se zakoupit samostatné tracky, nebo jediným kliknutím pořídím celé album. 

Kliknul jsem tedy na tlačítko Buy MP3 album with 1-Click. na další stránce bylo upozornění, že se mi MP3 přesunou do Amazon Cloudu, odkud si je budu moct pustit, nebo stáhnout. Amazon Cloud zatím nemám, nebo spíš nevím o tom, že bych ho měl, protože jsem dosud u Amazonu nic elektronického nekoupil. Tak uvidíme. - Continue.

A tady jsem narazil. "Je nám líto, ale koupit muziku ke stažení mohou pouze američtí zákazníci". No do háje. Tak na Amazonu nenakoupím.

Samozřejmě, že to byl americký Amazon - www.amazon.com. Byť skutečné pořadí mého boje bylo jiné, pro úplnost to vyzradím hned teď. Zkusil jsem ještě britský Amazon - www.amazon.co.uk. Tady jsem se dopracoval k úplně stejné hlášce, akorát "US customers" bylo nahrazeno "UK customers".

Pak mě ještě napadlo vyzkoušet Google Music. Samozřejmě, že v ČR nefunguje. Alespoň se to ale člověk dozví hned.

Nezbývá tedy, než vyzkoušet iTunes Store. Odkaz na webové stránce rovnou spouští aplikaci iTunes. Už tady mě mělo varovat, že iTunes chtějí změnit obchod.

Ale co, tak ať si ho změní. Interpretova diskografie se načetla. Opět se dají koupit jednotlivé tracky nebo celé album. Opět vše vypadá, že by to mohlo fungovat. Tak zkusím kliknout na tlačítko Buy Album

Na to, že budu muset projít registrací u Apple, jsem byl připraven. Přece vím, že u Apple účet nemám. Na co jsem ale opravdu připraven nebyl, je demence dotazníku, který na mě vyskočil. 

Nejprve je potřeba přečíst licenční ujednání. Že jsou licenční ujednání dlouhá a nečitelná, to je normální, ale že je musíte přečíst před vytvořením účtu, to jsem ještě neviděl. Potěšující je, že po té, co jsem přepnul stát, odkud hodlám nakupovat, na ČR, zobrazilo se i licenční ujednání v češtině. Navíc mě aplikace rovnou nevykopla s tím, že v ČR je tato služba nedostupná. Začal jsem doufat, že by obchod nakonec mohl klapnout.

Nepotěšující ovšem je, že licence byla to poslední, co bylo do češtiny přeloženo. Zbytek formuláře zůstal v angličtině.

Teď teprve ovšem začíná to pravé šílenství. Vyplnil jsem e-mail, zadal heslo, poctivě a podle skutečnosti naklikal datum narození a registrace neproběhla. Přestože to není explicitně uvedeno, je potřeba zvolit 3 bezpečnostní otázky a odpovědět na ně. Nestačí jedna. Musíte zadat všechny 3. Přitom možnosti jsou pro středoevropana naprosto stupidní:

- Co byla první věc, kterou ses naučil vařit?

- Jaký první film si viděl v divadle?

- Kde jsi poprvé letěl letadlem?

atd.

Jako sorry, ale táhne mi na 40. První recept, první let, ani první film si opravdu nepamatuji. Všechny možnosti jsou v podobném “cool” duchu. Dalo mi hodně práce najít otázky, na které dokáži odpovědět jakž takž. 

Po jejich vyplnění registrace neproběhla. "Heslo musí obsahovat alespoň jednu číslici". Po požadované úpravě hesla registrace neproběhla. "Heslo musí obsahovat alespoň jedno velké písmeno". Po druhé opravě hesla registrace proběhla. Díky všemohoucímu! Ještě že druhý e-mail není povinný. To bych se mohl rovnou zastřelit. 

Na další stránce bylo potřeba zadat způsob platby. Pominu-li drobný detail, že u jednotlivých platebních metod nejsou checkboxy, a tedy není moc poznat, která platební metoda je vlastně vybrána, tato etapa proběhla bez komplikací. Systém dokonce na první pokus akceptoval mou platební kartu.

Do schránky mi přišel potvrzovací e-mail. V něm byl odkaz k ověření mojí e-mailové adresy. Ten vedl na stránky Apple, kde bylo potřeba zadat Apple ID a heslo. Prosím? Apple ID?! Jaké Apple ID?!? Z předchozího obrázku je patrné, že jsem žádné Apple ID nezadával. Zadával jsem jen e-mailovou adresu. Ani mi žádné ID nebylo přiděleno. V potvrzovacím mailu také žádné ID není. Vkládám si do pusy klacík, abych nerozkousal klávesnici. Za debilitu zaměstnanců, kteří nastoupili u Apple až po Stevovi, můj počítač nemůže. Klikám na link Forgott your Apple ID?. "Page not Found". Překousnul jsem klacík.

Do pole Apple ID naprosto nelogicky vkládám svou e-mailovou adresu a dále zadávám heslo. Ověření se povedlo. Mám účet u Apple. A jde se nakupovat. iTunes Store se ovšem přepnul do lokální, české nabídky. Interpret, kvůli kterému jsem celou tuhle anabázi podstoupil, není v obchodě k nalezení. Do toho políčka s lupou napíši jeho jméno, ale iTunes mi nic nenajdou. 

Vypnul jsem tedy aplikaci iTunes. Vrátil jsem se na webové stránky interpreta a tady znovu kliknul na odkaz do iTunes Store. Opět se spustila aplikace iTunes a v ní se otevřel obchod s alby hledaného interpreta. Opět jsem kliknul na Buy Album.  

Do již známého okna jsem zadal svůj e-mail a heslo. "Toto ID je určeno k nakupování pouze v českém iTunes Store".

A teď by mě zajímalo, jaké nevýhody, oproti výše uvedené onanii, může skrývat “nákup” na www.ulozto.cz.